Kazakistan, ilaç ihracatı potansiyelini artırmayı hedefliyor. Bu amaçla,
gelecek yıldan itibaren uzun vadeli sözleşmelerin yapılmasına ilişkin
güncellenmiş kurallar yürürlüğe girecek. Bu ülkenin Sağlık Bakanı tarafından açıklandı. Yeni düzenlemeler, ilaç üretiminin
yerelleştirilmesine, teknoloji transferinin geliştirilmesine ve yerli
üreticilerin azami düzeyde desteklenmesine yönelik olacak. Şu anda ülkede 200’ü aşkın yerli üretici kayıtlı. On ayın sonuçlarına
göre, ulusal ilaç üretimi %12’ye artarak 156 milyar tengeye ulaşmıştır. Ayrıca
ilaç üretiminde kullanılan ithal hammaddelerin katma değer vergisinden muaf
tutulması da öneriliyor. Yerli üretim ilaçların kalitesini güvence altına almak amacıyla, ulusal
düzenleme sisteminin üçüncü olgunluk seviyesine ulaşması hedefleniyor.
Kazakistan, sıkı düzenlemeye sahip bir ülke olarak, Orta Asya’da bu aşamaya ulaşan ilk devlet
olmayı planlıyor.
Akmaral Alnazarova, Kazakistan Cumhuriyeti Sağlık
Bakanı:
«Dijitalleşme çalışmaları kapsamında, 2024 yılında ilaçların işaretlenmesi ve izlenmesi sistemi uygulamaya alındı. Günümüzde Kazakistan, Orta Asya’da bu sürecin tam döngüsünü hayata geçiren tek ülkedir. İşaretleme sayesinde ilaç tedarik planlaması dijitalleştirildi ve gerçek ihtiyaçların daha doğru tahmin edilmesi sağlandı. Buna ek olarak, ürünlerin piyasaya daha hızlı sunulabilmesi için tescil süreci kolaylaştırıldı ve tescil zamanı da iki kata azaltıldı».
Çeviren: Körkem Nigmetullina

