Tokyo’da düzenlenen «Orta Asya – Japonya» Diyaloğu’nun ilk zirvesinde
yaptığı konuşmada Kasım-Comart Tokayev, Kazakistan’ın Japonya ile ortak
projelerin hayata geçirilmesine gerekli koşulları oluşturmaya hazır olduğunu
belirtti. Devlet Başkanı, toplantının düzenlenmesi yönündeki girişimi
dolayısıyla Japonya Başbakanı Sanae Takaichi’ye teşekkür etti. Tokayev’e göre,
bu tür zirveler Orta Asya’nın uluslararası süreçlerdeki rolünün giderek
güçlendiğini göstermektedir.
Kasım-Comart Tokayev, Kazakistan Cumhuriyeti Devlet Başkanı:
«Böylesine önemli bir forumun, gelişmişlik düzeyiyle öne
çıkan Tokyo’da düzenlenmesi, Kazakistan ve tüm Orta Asya için büyük önem
taşımaktadır. «Orta Asya – Japonya» Diyaloğu’nun, dönemin Dışişleri Bakanı
Sayın Yoriko Kawaguchi şahsında Japonya tarafından başlatılmış olması son
derece anlamlıdır. Dışişleri bakanları düzeyindeki ilk toplantı 2004 yılında
Astana’da gerçekleştirilmiştir. Bu gelişme, Orta Asya’nın diğer büyük
devletlerle benzer platformlar oluşturmasına da örnek teşkil etmiştir».
Kazakistan Cumhurbaşkanı, Orta Asya ile Japonya arasındaki işbirliğinin
tarihsel olarak şekillenmiş bir süreç olduğunu vurguladı. Geçmişte ülkeler
Büyük İpek Yolu ile birbirine bağlıydı ve günümüzde de işbirliği için pek çok
imkan bulunmaktadır. Bu bağlamda, Orta Asya’nın transit ve lojistik potansiyeli
Japonya için büyük fırsatlar sunmaktadır. Zira Asya ile Avrupa arasındaki kara
yolu taşımacılığının yüzde 80’inden fazlası Kazakistan toprakları üzerinden
gerçekleştirilmektedir. Kazakistan önderi, Japonya Hükümeti’nin Aktau
Limanı’nda gümrük prosedürlerinin geliştirilmesine katkı sağlama kararını
memnuniyetle karşıladığını belirterek, Japon şirketlerini Orta Koridor boyunca
demiryolu, liman, karayolu ve lojistik altyapısının geliştirilmesine katılmaya
davet etti.
Kasım-Comart Tokayev, Kazakistan Cumhuriyeti Devlet Başkanı:
«Kazakistan, Japonya’yı ticaret, yatırımlar, ulaştırma,
lojistik, bilim, teknoloji, eğitim ve nitelikli insan kaynağı dahil olmak üzere
tüm işbirliği alanlarında güvenilir ve yetkin bir ortak olarak görmektedir. Bu
zirvenin Kazakistan ile Japonya arasındaki işbirliğinde somut sonuçlar
doğuracağına inanıyorum. Sayın Başbakan, Kazakistan «Orta Asya – Japonya» formatındaki
zirvelere ev sahipliği yapma bayrağını devralmaya hazırdır».
Aynı zamanda Kazakistan, hidrokarbonların çıkarılması ve işlenmesine yönelik projelere Japon yeniliklerinin ve yatırımlarının çekilmesiyle ilgilenmektedir. Karşılıklı fayda sağlayan bir diğer alan ise nükleer enerjidir. Bu çerçevede, nükleer atık yönetimi, nükleer güvenlik ve yüksek nitelikli uzmanların yetiştirilmesine yönelik projeler özel önem taşımaktadır. Ayrıca Devlet Başkanı, sürdürülebilir tarım alanında ortak bir araştırma platformu oluşturulmasını ve su yönetiminin geliştirilmesine yönelik ortak bir program hazırlanmasını önerdi. Zirve sonunda Tokyo Bildirisi kabul edildi ve bir sonraki toplantının bu formatta Kazakistan’da düzenlenmesine karar verildi.
Çeviren: Körkem
Nigmetullina

