«Orta Asya – Japonya» ilk zirvesi: İşbirliğinde yeni ufuklar

«Orta Asya – Japonya» ilk zirvesi: İşbirliğinde yeni ufuklar

Tokyo’da düzenlenen «Orta Asya – Japonya» Diyaloğu’nun ilk zirvesinde yaptığı konuşmada Kasım-Comart Tokayev, Kazakistan’ın Japonya ile ortak projelerin hayata geçirilmesine gerekli koşulları oluşturmaya hazır olduğunu belirtti. Devlet Başkanı, toplantının düzenlenmesi yönündeki girişimi dolayısıyla Japonya Başbakanı Sanae Takaichi’ye teşekkür etti. Tokayev’e göre, bu tür zirveler Orta Asya’nın uluslararası süreçlerdeki rolünün giderek güçlendiğini göstermektedir.

Kasım-Comart Tokayev, Kazakistan Cumhuriyeti Devlet Başkanı:

«Böylesine önemli bir forumun, gelişmişlik düzeyiyle öne çıkan Tokyo’da düzenlenmesi, Kazakistan ve tüm Orta Asya için büyük önem taşımaktadır. «Orta Asya – Japonya» Diyaloğu’nun, dönemin Dışişleri Bakanı Sayın Yoriko Kawaguchi şahsında Japonya tarafından başlatılmış olması son derece anlamlıdır. Dışişleri bakanları düzeyindeki ilk toplantı 2004 yılında Astana’da gerçekleştirilmiştir. Bu gelişme, Orta Asya’nın diğer büyük devletlerle benzer platformlar oluşturmasına da örnek teşkil etmiştir».

Kazakistan Cumhurbaşkanı, Orta Asya ile Japonya arasındaki işbirliğinin tarihsel olarak şekillenmiş bir süreç olduğunu vurguladı. Geçmişte ülkeler Büyük İpek Yolu ile birbirine bağlıydı ve günümüzde de işbirliği için pek çok imkan bulunmaktadır. Bu bağlamda, Orta Asya’nın transit ve lojistik potansiyeli Japonya için büyük fırsatlar sunmaktadır. Zira Asya ile Avrupa arasındaki kara yolu taşımacılığının yüzde 80’inden fazlası Kazakistan toprakları üzerinden gerçekleştirilmektedir. Kazakistan önderi, Japonya Hükümeti’nin Aktau Limanı’nda gümrük prosedürlerinin geliştirilmesine katkı sağlama kararını memnuniyetle karşıladığını belirterek, Japon şirketlerini Orta Koridor boyunca demiryolu, liman, karayolu ve lojistik altyapısının geliştirilmesine katılmaya davet etti.

Kasım-Comart Tokayev, Kazakistan Cumhuriyeti Devlet Başkanı:

«Kazakistan, Japonya’yı ticaret, yatırımlar, ulaştırma, lojistik, bilim, teknoloji, eğitim ve nitelikli insan kaynağı dahil olmak üzere tüm işbirliği alanlarında güvenilir ve yetkin bir ortak olarak görmektedir. Bu zirvenin Kazakistan ile Japonya arasındaki işbirliğinde somut sonuçlar doğuracağına inanıyorum. Sayın Başbakan, Kazakistan «Orta Asya – Japonya» formatındaki zirvelere ev sahipliği yapma bayrağını devralmaya hazırdır».

Aynı zamanda Kazakistan, hidrokarbonların çıkarılması ve işlenmesine yönelik projelere Japon yeniliklerinin ve yatırımlarının çekilmesiyle ilgilenmektedir. Karşılıklı fayda sağlayan bir diğer alan ise nükleer enerjidir. Bu çerçevede, nükleer atık yönetimi, nükleer güvenlik ve yüksek nitelikli uzmanların yetiştirilmesine yönelik projeler özel önem taşımaktadır. Ayrıca Devlet Başkanı, sürdürülebilir tarım alanında ortak bir araştırma platformu oluşturulmasını ve su yönetiminin geliştirilmesine yönelik ortak bir program hazırlanmasını önerdi. Zirve sonunda Tokyo Bildirisi kabul edildi ve bir sonraki toplantının bu formatta Kazakistan’da düzenlenmesine karar verildi. 


Çeviren: Körkem Nigmetullina

Silk Way TV