Kazakistan’da yer altı kaynakları kullanımının dijitalleştirilmesi
artırılmaktadır. Senato, Devlet Başkanı’nın talimatı doğrultusunda hazırlanan «Yer Altı
Kaynakları ve Onların Kullanımı Hakkında» Kanunu’na ilişkin değişiklikleri iki
okumada onayladı. Milletvekillerinin belirttiğine göre, yasa yer altı
kaynaklarını kullanma haklarının verilmesine yönelik yeni kurallar
getirmektedir. Bu kapsamda elektronik açık artırmaların uygulama alanı
genişletilmekte, stratejik yatırımcılar için ise katı madenlerin aranması ve
çıkarılması konusunda açık artırma yapılmaksızın öncelikli hak tanınmaktadır. Ayrıca, maden çıkarma sürecindeki hizmetlerde yerli katkı
payı oranı %70’e kadar çıkarılarak
ihlaller
için sorumluluk sıkılaştırılmıştır. Reformun temel unsuru olarak, Yer Altı Kaynakları Kullanımına İlişkin Tek Dijital Platform öne çıkıyor. Bu platform, sektöre yönelik ana
altyapı olarak tanımlanıyor ve yer altı kaynaklarına erişimi
otomatikleştiriyor. Ayrıca
jeolojik verileri bir araya getirerek yakıt-enerji kompleksinin devlet yönetim
sistemiyle entegre ediliyor. Platformun işletmecisi olarak Ulusal Jeoloji
Servisi belirlenmiştir.
Sagındık Lukpanov, Kazakistan Cumhuriyeti Parlamento
Senato üyesi, milletvekili:
«Ulusal Jeoloji Servisi’nin jeolojik bilginin yönetiminden sorumlu operatör olarak statüsü yasal güvence altına alınmaktadır. Ulusal operatör, devletin yer altı kaynakları fonunun durumunun incelenmesine ilişkin işlevlerinin merkezi bir yaklaşımla yürütülmesini sağlayacak, farklı yapılar arasında veri tekrarını ortadan kaldıracaktır. Jeoloji Komitesi’ne bağlı olan bu kuruluş, özelleştirmeye tabi tutulmayacaktır».
Çeviren: Körkem
Nigmetullina

