Kazakistan’da enerji sektörü modernize ediliyor

Kazakistan’da enerji sektörü modernize ediliyor

Kazakistan Hükümeti, kömürle çalışan elektrik üretiminin geliştirilmesine yönelik ulusal bir proje hazırlıklarına başladı. Başbakan, ilgili bakanlıklara söz konusu çalışmayı bir ay içerisinde tamamlamaları talimatını verdi. Program kapsamında, «temiz kömür» teknolojilerine öncelik tanınacaktır. Plan, toplam kurulu gücü 7,6 gigavat olan projeleri içermektedir. Hatırlatmak gerekirse, Devlet Başkanı, Milli Kurultay’da Hükümete, kömürün çevreye olan olumsuz etkisini azaltarak modern teknolojiler aracılığıyla en verimli şekilde kullanılmasını sağlama görevi vermişti.

Oljas Bektenov, Kazakistan Cumhuriyeti Başbakanı:

«Bu çerçevede, «Samruk-Kazına» Fonu’na Ocak ayının sonuna kadar Kökşetau, Semey ve Öskemen şehirlerinde ısı ve elektrik santrallerinin inşasına ilişkin projelerin hayata geçirilmesi konusunda sözleşmelerin onaylanması talimatını veriyorum. İnşaat çalışmalarına önümüzdeki Nisan ayında başlanması gerekmektedir. 2. GRES’in genişletilmesine yönelik inşaat süreci özel denetim altında tutulmalıdır. Ayrıca, bu sene Kurçatov’daki ısı ve elektrik santrali ile Ekibastuz’daki 3. GRES projelerine ilişkin teknik dokümantasyonun hazırlanması tamamlanmalıdır».

Devlet Başkanı, Kurultay’da yeni yatakların aranması yoluyla doğal gaz potansiyelinin de artırılması talimatını vermişti. Bu doğrultuda, ön kaynak değerlendirmesine göre yaklaşık 515 milyar metreküp doğal gaz potansiyeline sahip 14 yer altı sahasında çalışmalar yürütülmektedir.

Yerlan Akkenjenov, Kazakistan Cumhuriyeti Enerji Bakanı:

«Orta vadede, jeolojik arama portföyünün, toplam kaynak potansiyeli yaklaşık 1,7 trilyon metreküp gaz olan 30 sahaya kadar genişletilmesi öngörülmektedir. Bu, üretimin artırılması ve öngörülen iç talebin karşılanması için sürdürülebilir bir temel oluşturacaktır. Bununla birlikte, yatırım faaliyetlerini canlandırmak ve jeolojik riskleri paylaşmak amacıyla yaklaşık 50 yer altı sahasının elektronik ihalelere çıkarılması planlanmaktadır».

Ayrıca Enerji Bakanı, ülkede su ve enerji kaynaklarına ilişkin birleşik bir dijital haritanın geliştirildiğini bildirdi. Bu proje, ulusal düzeydeki elektronik bir sisteme entegre edilecektir. Platform, ülkenin hidrolojik, topoğrafik, altyapısal ve hukuki verilerini içerecektir. Dijital harita, en uygun proje çözümlerinin oluşturulmasına, gelecekteki santrallerin parametrelerinin hesaplanmasına ve hazırlık sürelerinin kısaltılmasına imkan sağlayacaktır.


Çeviren: Körkem Nigmetullina

Silk Way TV